donderdag 21 januari 2010

Briljante ingevingsdag no.1

Jo!

Finally... een enorme vooruitgang kan zo chill zijn!
Afgelopen woensdag gesolliciteerd bij een chic restaurant om als keukenassistent aan de slag te gaan zodat ik eens wat geld heb om verder te gaan met het studiowerk ;)
Nog een week voordat ik daadwerkelijk hoor of ik het nou heb of niet maarja care, we zien wel.

Vandaag de laatste instrumentale dingen afgemaakt voor een nummer van zowel de Poolers als Bitrate.
En ik kwam per ongeluk op een effect wat ik echt nodig had om het nummer van de Poolers wat meer te vullen, namelijk Hard Panning.
Dit betekent:

--------------- = --------------- <--- een bassline (wat ik normaal gebruik in een track)

maar dan x2 en gepanned naar beide kanten.
Pannen betekent het links of rechts horen van een geluid, voor de duidelijkheid =)

dus ik had 1 bassline hiervoor altijd in het midden.

Nu heb ik 2 dezelfde basslines, dus zo:

-------- = ------------ = --------

Waar 1 bassline dus ongeveer 75% naar links is gedraaid en de ander 75% naar rechts, ook kan je dan nog apart die sounds gaan tweaken om zieke basslines te krijgen, dus een chorus over de ene en een lichte flanger over de ander.(En voor wat crunch natuurlijk een distortion of hi-pass filter)
Die 25/25% die je overhoud blijft dus nog lekker het midden vullen waardoor je een veel rijker geluid hebt in je tracks!

Owja over rijk gesproken, IK WIL DIE BAAN! XD

..uche..

Nog iets wat ik al wel wist maar nooit heb toegepast is het zo laag mogelijk houden van het volume in je project als je het eruit gooit.
Dus niet dat je als je aan het producen bent de hele tijd met max volume een nummer maakt waarbij het lekker hard klinkt en als het niet hard genoeg is pas je toch nog even die bassniveau's of die kick aan...
Tot het moment dat je het project export of bounced dan faal je echt compleet.
Want dan is je max volume echt niet zo max meer en baal je als een stekker.

Wat je dan kan doen(wat ik dus voor deze briljante ingevingsdag deed) is de bounce file door Audacity halen en de bounce lekker amplifyen tot het net niet kraakt.
Maar daar faal je alweer...
Want zodra je dit weer export klinkt het waarschijnlijk nog niet zo hard en goed als het in Audacity klonk, en je niveau's waren sowieso al verprutst vanaf het moment dat je het uit je DAW exporteerde.
Als je alles goed had afgemixed was de bounce niet zo zacht geworden en blies je nu niet je speakers op met je gepompte track uit Audacity.

Voor de mensen die niet weten wat een DAW is:

(Optioneel)Voor de mensen die mijn taaltje of woorden niet trekken:

(Optioneel)Voor de mensen die daar niet de humor van inzien, heb ik dit te zeggen, special voor jullie geproduceerd:

Tip: begin je project met ongeveer de helft van je volume dat scheelt al een heleboel ellende, en zorg dat je geluiden goed zijn voor je verder gaat.
Niet denken van dat fix ik later wel, het kan wel maar het is zoveel extra werk en het werkt niet prettig als je weet dat bijvoorbeeld die intro nog niet lekker klinkt terwijl je verderop in de track al een geweldig refrein hebt.

Ok het is best weird om mezelf zo voor schut te zetten op een blog maar het heeft wel iets.
Kan ik mezelf tenminste uitlullen voor de fouten die ik hiervoor maakte met producen xD

Ik zie wel wanneer ik weer wat post.
Cheers!!

1 opmerking:

  1. Haha dat zelf gemaakt filmpje was wel vet :p
    Je hebt echt van die geweldig droge kuthumor erin verwerkt xD
    Misschien kan je ook nog wel schrijver erbij worden! try it hehe

    BeantwoordenVerwijderen